tiistai 6. syyskuuta 2016

Sakkobudjetti ja tuulen voimalla toimiva nopeusrajoitus

Aamulehden artikkelissa kerrottiin tänään, että eräs ysitien varressa oleva nopeusrajoitusmerkki on ollut koko kesän "mielivaltaisella päällä". Kyseinen merkki oli artikkelin mukaan semmoista mallia, jossa 80 ja 100km/h rajoitukset on voitu valita helposti kääntämällä läppää. Normaalisti läppää käännellään ihmisvoimin kerran syksyllä ja toisen kerran keväällä.

Nyt kuitenkin mekanismi oli sanonut itsensä irti ja rajoitukset ovat heilahdelleet tuulen voimalla vähän miten sattuu, aiheuttaen epätietoisuutta ohi ajavissa autoilijoissa. Lain mukaanhan autoilijan pitää noudattaa lätkässä lukevaa rajoitusta, ihan sama mikä tieosuuden "oikea" rajoitus on. Ja huonolla säkällä ylityksestä tietenkin palkitaan mojovalla pikavoitolla, joka kilahtaa valtion pohjattomaan kassaan sakkobudjettia täyttämään.

Tässä lähipäivinä mediassa oli juttua myös siitä kuinka valtion sakkotulot eivät kasvaneetkaan odotetusti kun rikesakot suunnilleen tuplattiin n. vuosi sitten. Virkamiehille oli ilmeisesti yllätys, kun sakkoja ei enää kirjoitettukaan kappalemääräisesti samaa tahtia kuin ennen. Ilmeisesti kansan syvät rivit olivat kuitenkin laskutaitoisempia mitä hallintokoneisto oletti korotuksista päättäessään?

Kompostista katsottuna itsestään rajoituksia muuttavat liikennemerkit voisivat olla loistava tapa kerryttää valtion vajaaksi jäänyttä sakkokertymää: ei muuta kuin viritellään kaikki läpällä varustetut nopeusrajoitusmerkit tuulella käyviksi ja sijoitellaan vähäisetkin poliisit niiden lähistölle nopeuksia mittaamaan. Jopas alkavat sakkolaskurit laulamaan ihan uudella nuotilla! Eikä tarvitse diskuteerata laskettaisiinko sakkorajaa +8km/h:stä pykälällä tai kahdella sakkobudjetin täyttämiseksi. Tällä systeemillä saadaan helposti ~99% autoilijoista sakotettavien piiriin, joten tulovirta on taattu ja rahaa riittää (ainakin teoriassa) mällättäväksi ties mihin humpuukiin.

Edistyneemmässä versiossa liikennemerkkiin asetetaan värkki, jolla tunnistetaan ohi ajava auto. Juuri ennen kuin ajopeli on ohittamassa rajoitusmerkkiä, pienellä servomoottorilla räpsäistään tauluun 80km/h lukema. Ja jos halutaan olla oikein supertehokkaita, niin heti liikennemerkin taakse on parin kymmenen metrin päähän pystytetty ns. "peltipoliisi" johon on vedetty piuhat rajoitusmerkiltä. Tämä yhdistelmä jaksaakin säälimättä räväyttää passikuvat jokaisesta "törkeästä" kaaharista 24h vuorokaudessa. Siitäs saavat, mokomat!

Saisiko tämmöisen sakkoautomaatin keksimisestä jonkinlaisen innovointipalkinnon valtiolta? Itsehän (tietenkin) ajelen aina lainkuuliaisesti vuoden -87 1-litraisella Nissan Micrallani vähintään 15km/h alle rajoitusten, ihan vain välttääkseni sakon muodossa maksettavat lisäverot (eikä se varmaan lujempaa kulkisikaan). Kyllä siinä perässä roikkuvien Audi-Anteron ja työsuhde-Skoda-Keijon niska alkaa punoittamaan pitemmän päälle! Ehheheh.

-Jussi.


(Viimeinen kappale oli kirjoitettu ihan vain provosointia varten. Älkää ottako joka sanaa täydestä! Ja missä helkkarin sivistysvaltiossa liikenteen sakot on budjetoitu? Alkaa pikkuhiljaa murenemaan pohja liikenneturvallisuuteen vetoavilta perusteluilta, jos sakkojen ainoa tarkoitus on tyhjentää kansalta viimeisetkin hilut taskuista.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti